چرا میگن مشکی رنگ عشقه؟
نوشته شده توسط : علی
فلسفه چادر مشکی : چادر مشکی پوشش شیک و جذاب خانم های محجبه است. رنگ مشکی نماد قدرت، ثروت، ناشناخته بودن و هوش و درایت است. در این یادداشت روانشناسی و فیزویولوژی رنگ مشکی، کاربرد رنگ مشکی در انعکاس قدرت، استفاده از چادر مشکی در صدر اسلام و ایران و فلسفه  رنگ مشکیِ چادر بررسی شده است.
 
روانشناسی و فیزیولوژی رنگ مشکی
مشکی نماد تاریکی است، جاییکه همه چیز رازآلود و ناشناخته است. حجاب نیز از آنجاییکه نماد مستورگی و رازآلودگی زن است بهترین نمادش رنگ رازآلود مشکی است. ویل دورانت مورخ معروف اروپایی که درمورد حجاب، پژوهش های مفصلی کرده است در توصیف حجاب زنان اروپایی قبل از قرن ۲۰ میگوید: زنان زیبایی هایشان را همچون رازی مقدس پنهان میکردند.
 
لباس مشکی نشان دهنده قدرت غیرقابل انکار است.
 
بر خلاف قرمز یا سبز، که نشان دهنده طول موج های خاص نور است، سیاه اما یک طول موج نیست بلکه ترکیبی از تمام رنگ هاست. یک جسم سیاه تمام طول موج های قابل مشاهده را جذب می کند و آن را به صورت دسته ای قرار می دهد.
 
 
رنگ مشکی با ثروت و زیبایی نیز مرتبط است، مثلا بعضی اشیاء خانگی لوکس و اشرافی به رنگ مشکی و براق هستند.
 
رنگ مشکی معنی قدرت، رمز آلود بودن و ظرافت و بعضی اوقات معنی ترس و ناشناخته بودن را منتقل می‌کند.
 
گِرِگ ویلیامز، متخصص زبان بدن میگوید: رنگی که میپوشید در قضاوت دیگران نسبت به شما و عملکردتان تاثیرگذار است. ویلیامز اعتقاد دارد کسانی که رنگ های تیره میپوشند نسبت به دیگران بیشتر هوای خودشان را دارند. آنها بیشتر از خودشان مراقبت میکنند.
فیزویولوژیست ها اعلام کرده اند رنگ سیاه در کنار سایر رنگ ها موجب میشود تا چشم انسان درخشش رنگ های دیگر را بیشتر حس کند.
استمرار در نگاه کردن به رنگ مشکی چشم را خسته میکند برعکس رنگ های دیگر که برای استمرار نگاه رغبت ایجاد میکند.
 
در روانشناسی رنگها نوع رنگ در ایجاد گرسنگی، سیری، خشم و آرامش تأثیر مستقیم دارد. همچنین در شعله‌ور شدن غرایز جنسی نیز دخالت مستقیم دارد. رنگ سیاه باعث کاهش میل جنسی میشود. امام صادق(ع) در این زمینه خطاب به «حنّان بن سُدَیر» فرمودند: «آیا نمی‌دانی رنگ سیاه مایه تقلیل شهوت است» (وسایل الشیعه، ج ۳، ص ۳۸۶)
 
 
مشکی رنگ اقتدار
در روانشناسی رنگ ها تمایل به پوشیدن لباس مشکی نشان دهنده تمایل به نشان دادن قدرت است.
داوران مسابقه‌ی فوتبال برای این که بتوانند در زمین قضاوت مقتدرانه‌ای داشته باشند، اغلب سیاه رنگ می‌پوشند.
رنگ لباس فارغ التحصیلی دانشجویان اغلب دانشگاه های معتبر جهان به رنگ مشکی یا ترکیبی از مشکی و سایر رنگ هاست. در برخی دانشگاه ها فقط بالاترین مرتبه علمی اجازه دارد کلاه و گانِ مشکی بپوشد. فارغ التحصیلی به معنای رسیدن به درجه کمال در یک رشته تحصیلی است.
در سال ۲۰۱۸ در گزارشی اعلام شده است که از ۱۸۳۰۰۰ لباسی که در خرده فروشی های آنلاین ایالات متحده فروخته شده ۳۸ درصد از طیف رنگ مشکی بوده است و به همین علت رنگ مشکی رنگ محبوب در ایالات متحده محسوب میشود.




:: بازدید از این مطلب : 309
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 2 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: